Apakah Itu SAPS Ibu Bapa - (Semakan SAPS Secara Online)

Apakah Itu SAPS Ibu Bapa - (Semakan SAPS Secara Online) - Saps ibu bapa merupakan satu sistem semakan keputusan peperiksaan secara online yang disediakan oleh kerajaan - Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Saps ibu bapa adalah satu usaha yang sangat bagus telah diwujudkan untuk membolehkan ibu bapa menyemak keputusan peperiksaan anak-anak dengan cepat dengan hanya melalui internet tanpa perlu turun ke sekolah dan berjumpa Guru Kelas anak-anak.

Apakah Itu SAPS Ibu Bapa - (Semakan SAPS Secara Online)


laman akses saps NKRA

Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) akan digunakan oleh guru bagi merekodkan data keputusan peperiksaan pelajar dan juga prestasi pelajar secara keseluruhan.

Data yang direkodkan sangat penting bagi rujukan dan analisis oleh ibu bapa, guru besar, pegawai PPD, kementerian dan lain-lain pihak yang mahu meningkatkan taraf pembelajaran dan pengajaran di sekolah di Malaysia.

SAPS ibu bapa boleh diakses dan digunakan untuk memeriksa keputuan peperiksaan murid-murid sekolah rendah daripada Murid Tahun 1 hingga Murid Tahun 6. Sistem ini juga boleh digunakan untuk melihat dan memeriksa keputusan setiap peperikasaan murid-murid sekolah menengah dari murid tingkatan 1 hingga murid tingkatan 5.

Boleh Semak Keputusan UPSR, PT3 dan SPM?


Buat masa ini, Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) tidak akan memaparkan keputusan peperiksaan-peperiksaan yang besar seperti peperiksaan UPSR, peperiksaan PT3, dan peperiksaan SPM. 

Ibu bapa boleh membuat semakan melalui Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) pada bila-bila masa dan dimana jua kerana sistem ini boleh diakses jika kita ada sambungan internet. Jadi, benarlah kata orang, teknologi memudahkan segalanya dan menjimatkan masa.

Kepentingan dan Kelebihan SAPS NKRA Ibu Bapa


bapa semak keputusan peperiksaan

Penting bagi setiap ibu bapa untuk memantau dan memastikan prestasi anak-anak dalam pelajaran supaya mereka sentiasa berada dalam keadaan yang terbaik. Kami melihat ramai ibu bapa yang terlepas pandang dan terlalu berlembut dengan anak-anak tanpa melihat dan menasihati anak-anak untuk meperbaiki prestasi pelajaran. 

Hal ini boleh menyebabkan ketinggalan dalam pembelajaran. Saya beri contoh, murid darjah 4, ketinggalan pembelajaran matapelajaran matematik dan tidak mahir untuk operasi kiraan darab dan bahagi yang diajar pada darjah 3, sudah pasti ia akan merumitkan dan menjadikan proses pembelajaran matematik pada darjah 4 menjadi semakin sukar dan sekaligus menyebabkan prestasi keputusan peperiksaan akan semakin merosot.


anak sedang dalam peperiksaan


Diagnos dan Analisis Keputusan Anak Dengan Holistik


Selepas anda memeriksa keputusan peperiksaan anak anda melalui SAPS, anda wajib membuat diagnos dan analisis mengenai prestasi anak anda dalam pembelajaran. Jika prestasi meningkat, berikan ucapan tahniah, berikan ganjaran & hadiah, berikan motivasi untuk mereka terus buat yang terbaik. 

Keputusan Sama

Manakala kalau prestasi peperiksaan mereka masih pada tahap yang sama, berikan penyelesaian yang terbaik. Lihat juga perkara-perkara yang berlaku 2 3 bulan sebelum peperiksaan. Adakah anak anda tidak hadir ke sekolah dalam waktu yang panjang disebabkan demam? Adakah kerana terlalu banyak aktiviti kokurikulum? Adakah kerana terlalu banyak tidak membuat kerja sekolah? Tetapi jangan lupa, anda kena berikan ucapan tahniah kerana masih mengekalkan prestasi mereka, dan berikan motivasi untuk mereka terus mencapai kecermelangan akademik yang paling terbaik.

Keputusan Makin Teruk

Jika keputusan peperiksaan anak anda semakin teruk, anda sebagai ibu bapa perlu bertindak segera sebelum terlambat. Berbincang dahulu dengan anak anda, tanyalah mereka baik-baik. Berikan motivasi dan kata-kata rangsangan. 

Periksa dengan guru dan guru kaunseling adakah anak anda tertinggal dalam matapelajaran dan menjadi belum mahir dalam mataplejaran mereka. Kalau perlu, hantar ke pusat tuisyen atau kelas tambahan supaya mereka dapat mengejar kembali matapelajaran dan subjek yang mereka tercicir. Anda wajib untuk mendorong anak belajar dengan lebih rajin.

sistem semakan peperiksaan

Semak Keputusan Peperiksaan Anak Anda Sekarang


Saps ibu bapa boleh diakses melalui pautan berikut:

SAPS Ibu Bapa - (semakan keputusan peperiksaan anak secara online - Klik Sini) 

Paling penting sekali, jangan sesekali marah anak anda tanpa usul periksa. Berbincanglah secara matang dan toleransi. Jangan menunding salah kepada anak anda, sebaliknya sebagai ibu bapa anda hendaklah menunjukkan dan memberikan penyelesaian yang terbaik buat anak anda.

Motivasi Berterusan dan Positif Moral

Berikan motivasi dan kata-kata semangat supaya anak anda menjadi lebih kuat dan percaya pada diri sendiri. Tambah keyakinan mereka dengan berikan jaminan-jaminan yang anda akan sentiasa ada bersama mereka.

Mohon anda share artikel ini di Facebook, Whatsapp, GooglePlus dan jangan lupa tinggalkan komen dan pendapat anda di bawah. Terima Kasih.

Artikel SAPS NKRA Ibubapa Lainnya :

0 comments:

Post a Comment

Scroll to top